Atsiradę automobiliai perėmė karietų kėbulų pavadinimus

Automobilio kėbulas turi apsaugoti keleivius ne tik nuo žvarbaus oro, bet ir suteikti keleiviams pakankamai patogumų kelionės metu, mažinti keleivių nuovargi, o taip pat atitikti automobilio paskirtį, estetinius ir eismo saugumo reikalavimus. Lengvųjų automobilių kėbulas būna karkasinis arba berėmis (bekarkasis). Karkasinį kėbulą paprastai turi dideli lengvieji automobiliai. Karkasą sudaro standžiai sujungti išilginiai ir skersiniai strypai. Anksčiau karkasas buvo daromas medinis su metaliniais apkaustais, dabar — iš plieno arba lengvųjų metalų stačiakampių vamzdžių ir spec. profilių. Karkasas aptraukiamas skarda, plastiku, faneros lakštais arba brezentu. Nedidelių lengvųjų automobilių kėbulas dabar dažniausiai būna berėmis. Jis surenkamas iš didelių štampuotų plieninės skardos plokščių. Matomas išorinis kėbulo paviršius gruntuojamas, glaistomas, šlifuojamas, dažomas, poliruojamas, o vidinis dengiamas garsą, šilumą, virpesius izoliuojančiomis medžiagomis.

Lengvųjų automobilių kėbulai dažniausiai vadinami arklių ekipažų ir karietų prancūziškais bei angliškais pavadinimais — fajetonas, lando, kabrioletas, sedanas, limuzinas, tonno… O jeigu pažvelgtume į Europos žemėlapį, tai rastume ir miestus „Limuzen”, „Landau”, „Sedan”… Matyt, praeityje tos vietovės garsėjo tam tikro tipo ekipažų ar karietų dirbėjais.

Atsiradę automobiliai perėmė karietų kėbulų pavadinimus. Aišku, atsirado daug ir naujų. XX a. pradžioje buvo apie 20 skirtingo tipo kėbulų.

Lengvųjų automobilių kėbulai būna uždari (kupe, limuzinas, sedanas, universalusis kėbulas) arba atviri su atidengiamu visu viršumi (kabrioletas), dalimi atidengiamo viršaus (lando), atidengiamu viršumi ir šonų dalimis (fajetonas). Panagrinėkime kelis jų tipus detaliau.

Limuzinas (pranc. limousine) — lengvojo automobilio kėbulas, kuriame priekinė sėdynė nuo likusios salono dalies atskirta stikline aklina arba nuleidžiama pertvara. Tokį kėbulą paprastai turi dideli ištaigūs lengvieji automobiliai. Vairuotojas, su keleiviais gali kalbėtis telefonu arba pro langeli stiklinėje pertvaroje.

Limuzinai gali turėti ir kitokius kėbulus: tai double-fajetonas, lando-limuzinas, kupe de ville. Pirmojo tipo kėbulas su dviem ar trimis eilėmis sėdynių, skirtomis 5-7 keleiviams, ir ketveriomis durimis turėjo sudedamą brezentinį viršų. Kai viršus uždengtas, galima buvo pakelti stiklinę pertvarą ir šoninius durų stiklus rėmuose kaip limuzine. Tada pasidarydavo ištaigingas uždaras kėbulas, padalintas pertvara dvi dalis — dvigubas (double) fajetonas.

Lando-limuzino skirtingai negu fajetono sudedamas viršus buvo tik virš užpakalinės sėdynių Automobilyje su kėbulu kupe de ville virš priekinių sėdynių iš viso nėra nei stogo, nei šoninių stiklų priekinėse duryse. Vairuotojui tenka kentėti nuo nepalankaus oro kaip senovinėse karietose. Tačiau tokių tipų kėbulai buvo gaminami labai retai.

Lando (pranc. landau) — keturvietis lengvojo automobilio kėbulas, kurio viršus ties antrąja sėdynių eile atidengiamas. Pavadinimas kilęs nuo keturviečių karietų su atidengiamu viršumi ir dviem eilėmis sėdynių. Tokio tipo karietų daugiausia buvo gaminta XVIII amžiuje Landau mieste (Vokietijoje).

Kupė (pranc. coupe) — uždaras lengvojo automobilio kėbulas su dviem durimis, eile nejudamų ir viena eile atlenkiamų sėdynių.

Pats populiariausias šiandien kėbulo tipas — sedanas. Praktiškai visi baziniai lengvųjų automobilių rnodeliai turi šiuos kėbulus. Sedanas yra uždaras ket¬verių ar dvejų durų kėbulas, skirtas 4-6 keleiviams, neturintis pertvaros tarp sėdynių.

Sedano kėbulo modifikacija — fajetonas. Fajetonas — tai lengvojo automobilio kėbulas su nuimamu viršumi — stogu, nuimamomis viršutinėmis šonų ir durų dalimis. Dabar automobiliai fajetonai retai gaminami štai dėl kokios priežasties: visi šiuolaikiniai lengvieji automobiliai turi laikančios konstrukcijos kėbulą, kurio svarbiausi elementai, suteikiantys kėbului tvirtumo ir standumo — stogas ir šoniniai statramsčiai. Jų fajetonas neturi iš viso, todėl reikia stiprinti kėbulo dugną ir gaminti mašiną daug sunkesnę.

Kabrioletas (pranc. cabriolet) — lengvojo automobilio kėbulas su atidengiamu brezentiniu viršumi. Suvyniotas kėbulo viršus susegamas diržais kėbulo užpakalyje arba paslepiamas įduboje. Automobiliai su kabrioleto tipo kėbulu nesaugūs. Jie dažniausiai naudojami iškilmėms, paradams, taip pat šiltuose kraštuose.

Kombinuotą kėbulą turi universalaus tipo auto. Vokiečiai tokį kėbulą vadina „kombi”, amerikiečiai — „station wagon”. Tai prailgintas sedano, tipo kėbulas, kurio salono gaIe yra vietos kroviniams. Vežant didesnį krovini, užpakalinę sėdynę galima atlenkti ar patraukti į priekį.

Automobilių supirkimas Kaunas